کاوه فولادی نسب

وبسایت شخصی کاوه فولادی نسب

  • کاوه فولادی نسب
  • یادداشت‌ها، مقاله‌ها و داستان‌ها
  • آثار
  • اخبار
  • گفت‌وگو
  • صدای دیگران
  • کارگاه داستان
    • جمع‌خوانی
    • داستان غیر ایرانی
    • داستان ایرانی
  • شناسنامه
  • Facebook
  • Instagram
کانال تلگرام

طراحی توسط وبرنو

طعم شیرین آبنبات دارچینی

6 می 2019

نگاهی به مجموعه‌داستان «آبنبات دارچینی» نوشته‌ی مهرداد صدقی، منتشرشده در تاریخ 28 اسفند 1397 در روزنامه‌ی اعتماد
نویسنده: مریم ذاکری


«آبنبات دارچینی» نوشته‌­ی مهرداد صدقی سومین کتاب از مجموعه ­کتاب­‌های آبنبات است که در ادامه‌­ی دو کتاب قبلی «آبنبات هل­‌دار» و «آبنبات پسته­‌ای» در دی ماه سال ۹۷ توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. کتاب مشتمل بر فصل­‌هایی مجزا است که هر کدام تا حدودی مستقل بوده و مبین یک خاطره هستند.
در داستان آبنبات دارچینی خاطرات نوجوانی به نام محسن در اوایل دهه­‌ی ۷۰ با نثری ساده و طنزآمیز روایت می­‌شود. محسن فرزند آخر یک خانواده‌­ی پنج نفره است که به همراه مادربزرگش در یک خانه زندگی می‌­کنند. نویسنده قالب خاطره­‌نویسی را برای ارائه­‌ی داستان خود برگزیده ­است که از بارزترین ویژگی­‌های آن باورپذیری وقایع و صمیمیت در بیان ماجرا است. خانواده در این داستان دارای رکن اساسی است؛ چنانچه کم و بیش همه­‌ی اتفاقات حول محور آن می‌­چرخد. مکان داستان شهرستان بجنورد در خراسان شمالی است. آبنبات دارچینی از معدود آثاری است که با لهجه­‌ی محلی نوشته‌­شده‌­است؛ به طوری که در خلال روایت داستان، آداب و رسوم، سنت­‌ها، باورهای عامیانه و حتی باز‌ی­‌ها و غذاهای محلی نیز به خانواده معرفی می‌­شود. استفاده از این ظرفیت بومی با چنان ظرافتی در داستان گنجانده‌شده که خواننده‌­ی غیر بومی هم به خوبی با آن ارتباط برقرار می­‌کند.
صدقی علاوه بر روایت شیطنت­‌ها، دوستی­‌ها، دشمنی­‌ها، دلهره­‌ها و عاشق شدن‌­های محسن، رخدادهای بیرونی همچون مسائل اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار در تاریخ معاصر کشور را هم به­ خوبی در داستان خود گنجانده‌­است. طنز داستان از نوع موقعیت بوده و مملو از شیرینی و شادی است که علی رغم به­‌چالش­‌کشیدن بسیاری از باورها، سنت­‌ها و تغییرات فردی و اجتماعی، رویکردی صرفاً انتقادی ندارد. مسیر داستان روان و رگه‌­های طنز در آن غالب است. نویسنده با استفاده از تشبیه‌­های به‌­جا، اغراق، طعنه و کنایه از یک سو، و شخصیت‌پردازی و فضاسازی قوی از سوی دیگر طنز را در داستان وارد می­‌کند.
شخصیت­‌های داستان­ صدقی آدم­‌هایی عادی و از جنس خود مردم هستند؛ به همین دلیل اتفاقات، موقعیت‌­ها و رفتار آن‌­ها برای خواننده­‌ی عام باورپذیر می‌­شود.
مطالعه­‌ی داستان طنز زنگ تنفسی برای مخاطب امروز محسوب می­‌شود تا از میان درگیری­‌های روزمره برای دقایقی خود را وارهاند. نویسنده با شناسایی این نیاز عمومی جامعه گاهی تصمیم می­‌گیرد به هر قیمتی خواننده را بخنداند، اگرچه این شوخی­‌ها از متن اصلی داستان بیرون نمی‌­زنند اما از انسجام پیرنگ می‌­کاهند.


دریافت فایل پی.دی.اف این یادداشت از اینجا

گروه‌ها: اخبار, پیشنهاد ما, تازه‌ها, روزنامه‌ی اعتماد, نقدنامه دسته‌‌ها: آبنبات دارچینی, پیشنهاد ما, روزنامه‌ی اعتماد, مهرداد صدقی, نقدنامه

تازه ها

برای اولین و هزارمین‌‌ بار

زنی که پرواز را دوست داشت

تعلیق در خلأ؛ چرا داستان «گم شدن یک آدم متوسط» ناتمام می‌ماند؟

ساختار سیال یا مغشوش؟ تحلیل و نقد ساختاری روان‌شناختی داستان «شام شب عید»

«شام شب عید» با دسر کابوس و خیال هم مزه نداشت

لینک کده

  • دوشنبه | گزیده جستارها و ...
  • ایبنا | خبرگزاری کتاب ایران
  • ایسنا | صفحه‌ی فرهنگ و هنر

پیشنهاد ما

درخت سیاست بار ندارد